LAMINATY
 
 

           Prototypowe nadwozie o numerze 004 otrzymał w 1969 roku inż. Karol Pionnier celem zamontowania na podwoziu swojej Syreny (model tzw. 100). Pojazd inż. Karola Pionniera był jednym z pierwszych seryjnych egzemplarzy samochodu Syrena, pochodził z czerwca 1957 roku (seryjna produkcja FSO Syreny rozpoczęła się 20 marca 1957 roku) z pierwszej serii 100 egzemplarzy tego pojazdu, które zostały rozdysponowane zasłużonym pracownikom, celem przeprowadzenia badań. Egzemplarz ten posiadał nadwozie metalowe, wykonywane ręcznie na specjalnych asfaltowo-cementowych "babkach". Z tego powodu pierwotne nadwozie metalowe po kilku latach użytkowania było w bardzo słabej kondycji.

        Nadwozie laminatowe zostało zamontowane końcem lat 60-tych na podwoziu Syreny inż. Karola Pionniera, a następnie zostało polakierowane na kolor biały. Auto użytkowane było przez Głównego Konstruktora samochodu Syrena do połowy lat 80-tych. Po śmierci inż. Karola Pionniera pojazd został sprzedany i do połowy lat 90-tych wędrował po Warszawie (zarejestrowany był m.in. w dzielnicy Wola, Mokotów, Praga Południe). Końcem lat 90-tych samochód powędrował w ręce młodego właściciela, wówczas nastąpił pierwszy poważny remont. Zmienił się m.in. kolor nadwozia - pojazd został przemalowany na kolor niebieski, została zmieniona tapicerka i dołożono nowe wyposażenie elektryczne. Nie udało się dokończyć zamierzonego remontu, a pojazd został odstawiony do garażu na tzw. "lepsze czasy".

         W 2012 roku pojazd został zakupiony przez Dawida - pasjonata Syren z nadwoziem z laminatu - jednocześnie autora niniejszej strony o Syrenach Laminat. Rozpoczął się remont pojazdu, którego celem był powrót do pierwotnego skompletowania w jakim auto było użytkowane przez inż. Karola Pionniera. Od połowy lat 80-tych rama oraz silnik nie zostały wymienione co zdecydowanie ułatwiło proces odbudowy. Całe auto zostało dokładnie rozebrane. Pierwszy etap odbudowy obejmował podwozie, a więc ramę oraz silnik. Rama została dokładnie oczyszczona, wyspawana i polakierowana proszkowo. Podobny proces przeszły wszystkie składowe elementy podwozia, a więc wahacze, resory, drążki kierownicze, tylna oś. Zakupione zostały nowe elementy m.in.: felgi, piasty, zwrotnice, tarcze kotwiczne, bębny hamulcowe, półosie, przeguby, przewody hamulcowe. Remont silnika obejmował m.in. wymianę wału na nowy, wymianę tłoków, pierścieni. Skrzynia biegów została rozebrana i złożona na nowych podzespołach (zębatki, synchronizatory, łożyska). Po przygotowaniu kompletnej ramy, rozpoczął się proces odbudowy nadwozia. Wzmocnione zostały miejsca mocowania nadwozia do ramy, całe nadwozie zostało ręcznie zeszlifowane do pierwszej warstwy żywicy tzw. żelkotu i zaklejone zostały wszytkie pęknięcia oraz zbędne otwory wywiercone przez kolejnych użytkowników pojazdu. Do naprawy użyte zostały identyczne kleje Epidian z fabryki z Nowej Sarzyny, tej samej która dostarczała swoje wyroby w latach 60-tych do FSO. Nadwozie zostało polakierowane na pierwotny biały kolor i została wykonana od podstaw ze wzoru instalacja elektryczna, która obejmowała dodatkowe kable masowe. Całość uzupełniła tapicerka w romby - identycznym wzorze jaki stosowała FSO w swoich pojazdach w latach 50-tych w Warszawach i Syrenach.

           Remont Syreny Laminat z nadwoziem o numerze 004 został ukończony w 2020 roku. Pojazd miał swoją premierę w maju 2020 roku na wystawie Klasyki w FSO, a uroczystego odsłonięcia pojazdu dokonał syn inż. Karola Pionniera - Pan Jerzy Pionnier.